Tijdens de voorjaarsvakantie zullen reizigers die met de trein richting Veendam of Winschoten willen reizen, pech hebben. ProRail voert gedurende de hele week werkzaamheden uit tussen station Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek om de grond onder het spoor te verstevigen, waardoor er geen treinen rijden.
De werkzaamheden zijn essentieel voor het toekomstige snellere treinverkeer tussen Groningen en Duitsland, als onderdeel van de Wunderline. Momenteel is de maximumsnelheid op het spoor 100 kilometer per uur, maar dit zal worden verhoogd naar 130 kilometer per uur. Aldert Baas, woordvoerder van ProRail, benadrukt dat de bodemversteviging nodig is om deze hogere snelheden aan te kunnen.
Het project omvat zwaar grondwerk, waarbij damwanden en balken over een aanzienlijke afstand worden geplaatst. Niet alleen de grond onder het spoor wordt aangepakt, maar ook de sloten langs de rails worden verplaatst om ruimte te maken voor de werkzaamheden.
Baas legt uit dat de sloten niet worden verwijderd, aangezien ze de bodemgesteldheid aangeven en helpen bij de waterafvoer en veiligheid rond het spoor. Ze voorkomen dat mensen te dicht bij het spoor komen.
Na afronding van de werkzaamheden zal de trein niet direct op de hogere snelheid rijden. Verdere aanpassingen zullen nog worden uitgevoerd voordat de snelheid verhoogd kan worden naar 130 kilometer per uur. De werkzaamheden duren tot zondag 23 februari.